torsdag 27 oktober 2011

Barn är så bekymmerslösa

Igår kom min son hem med en teckning som jag tyckte var så underbar. Jag förstod inte riktigt vad hand hade målat men är jag bad honom förklara var det så självklart och så äkta. Det är jag som står på en kulle och så kommer det en drake men den var så stor så den fick inte plats.
Så självklart för ett barn. För en vuxen så hade vi troligtvis suddat och målat om för att allt skulle vara perfekt och få plats. Det hade blivit ett bekymmer eller ett problem eftersom det inte blev som vi förväntade oss, men barn bryr sig inte - förrän vi vuxna kommer och rättar till. Rättar till något som inte är fel men för oss inte stämmer överens med vår bild. Sluta upp alla föräldrar. Låt barn skapa som de vill och som de känner och rätta inte efter er bild av verkligheten. En häst kanske har 6 ben, mormor kanske inte har några armar och båten kanske är i luften ovanför vattnet. Visst är det vackert.... Låt barn ha rätt i sin bild av verkligheten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar