onsdag 19 oktober 2011

Du är din egen roman...

Visst är det enkelt att lägga skulden på olika faktorer eller personer när dagen, veckan, livet inte riktigt blir vad du hade tänkt dig. Jag fick en gång frågan "Om du skrev en roman om ditt eget liv, hur skulle titeln lyda då och hur skulle du beskriva rollfiguren"? Det gick upp för mig ganska snabbt att det är ju faktiskt jag som designar mitt liv och bestämmer hur det skall se ut framöver och hur jag skall agera och inte reagera på olika omständigheter på vägen. Jag har bestämt mig för att våga, trots andras olika åsikter. Att tänka större och våga drömma. Vilken person som helst kan kritisera, negligera och vilket idiot som helt gör det. Jag vill vara mer. Det krävs självkontroll att vara förstående och förlåtande. Att inte döma andra människor utan istället försöka förstå. Förstå är att förlåta har jag lärt mig en gång. Kanske det är oss själva vi ibland måste förändra. Slå upp din tomma bok.

Se på det förlutna med ett leende. Allt har format dig till det du är idag. Varje person du har mött har lärt dig något i livet. Nu är det dags att börja se framåt. Skriv din egen roman...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar