torsdag 20 oktober 2011

Hur får barn en stark självtillit och självkänsla

Länge ställde jag och min man oss frågan hur vi skulle kunna få våra barn att få en stark intuition, att veta vad som är rätt och fel, att ha tilltro till sig själva. Vi var överens om obegränsad kärlek, att de skulle få pröva och misslyckas och att vi skulle stötta dem att inte ge upp utan pröva igen. Vi hade många olika sätt tills jag en dag fick ytterligare ett tips som är så självklart men som jag tror att många föräldrar inte tänker på.
Ett barn har tidigt en otrolig stark intuition och känner av stämningar mer än vad vi lite avtrubbade vuxna gör. När ett barn frågar dig som föräldrar om du tex är ARG eller LEDSEN kan du med säkerhet veta att du just varit just detta fast du inte själv vill erkänna det. Automatisk för att vi vill skydda barnen säger vi med ett leende NEJ, jag är inte arg. Vad händer då med barnet????? Vi skyddar det inte. Vi bryter ner deras intuition därför att vi gång på gång förklarar för dem att deras känslor och intuition inte alls stämmer. Istället kan du svara, oj, det märkte jag inte själv men så var det säkert - jag skall fundera på det. Eller kanske, JA mamma var lite ledsen nu men det var inget du hade gjort utan ibland händer saker som man kanske blir lite ledsen för en kort period.
Detta hjälper barnen framöver i kontakt med vänner, pojk eller flickvänner där de faktiskt kan lite på sin intuition när något är rätt eller fel.
BLI MER ÄRLIG MOT DIG SJÄLV OCH MOT BARNEN.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar