tisdag 8 november 2011

Vi lär så länge vi lever

Igår lärde jag mig något nytt. Något nytt som kommer att påverka både mig och mina barns tid framöver och som säkert kommer att ta tid att ändra på. Jag lärde mig att våga reagera efter känslor. Jag lärde mig att för att kunna känna sig nöjd med sig själv och kunna känna att man räcker till  och bekräfta sig själv så måste vi våga reagera på både människors beteende men oxå saker. Jag har hela mitt liv lärt mig och mina barn att "det är inte värt att bli arg för" eller "det är ju bara synd om henne om hon beter sig så illa, hon måste ha det svårt". Det har varit lätt däför då behöver jag inte brusa upp eller bli arg eller ta en massa energi för något jag egentligen inte vill lägga energi på. Men vad gör vi med oss och den andra personen. Vi förminskar den andra personen och säger att hon är inte kapabel att ta ansvar för sitt taskiga beteende och med oss själva så låter vi andra ha rätten att sätta sig över oss och accepterar det. För helvete, bli skitförbannad lärde jag mig. Såra ingen annan människa men reagera och agera. Det är enda sättet att bekräfta sig själv, sina känslor och sitt väsen. Säg konstruktivt utan att lägga värde i en människas beteende att det där gjorde mig jätte arg. Så tycker jag inte är OK att du gör. Lägg det aldrig på personlighetsnivå men reagera. ALLA människor måste kunna ansvar för sitt beteende oavsett om de mår dåligt eller inte. När vi får ut vår aggression och våra känslor mår vi oxå bättre och kan släppa det som varit. För vem vill leva i det förflutna. Det är ju här och nu vi lever och vi måste titta framåt för att inte krocka och agera på det som händer just denna sekund.
REAGERA!!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar