måndag 10 september 2012

Bli fantastiskt!!!


Det spelar ingen roll vad du gör i livet men gör det ordentligt och blir riktigt bra på det du gör. Så länge jag har levt har människor runt omkring mig försökt att få mig att bli bättre på det jag är sämre på och påpekat att det jag är bra på behöver jag ju inte träna mer på. Är det rätt? Det tror inte jag. Jag tror inte på medelmåttighet, jag tror på excellens. Om jag hela tiden tränar på det jag inte är bra på så kanske jag blir medel i allt tillslut. Tänk istället om jag nästan enbart tränar på det jag redan är bra på, wow vad excellent jag kommer att bli då. Jag tror det är samma med barn. Jag har beslutat mig för att inte traggla så mycket med det som barnen inte är så bra på. Bara få det överstökat liksom och istället fokusera på det som de verkligen är bra på. Varför? För att människor växer när det känner att de kan. Barn växer och får självförtroende när de känner att det klarar av och är bra. "Make med feel important" finns en skylt som alla människor bär framför sig. Se mig, älska mig. De som inte blir sedda blir deprimerade och känner sig ensamma. De som blir sedda känner glädje och harmoni. Bråkiga barn vill ha uppmärksamhet och bråkiga vuxna har fått för lite uppmärksamhet för den som vi har valt att bli. Det är lika viktigt att uppmärksamma ett barn som är superduktig på att måla som en barn som är superduktig på matte eller varför inte en liten pojke som är superduktig på fotboll eller superduktig på att läsa. Låt människor omkring dig växa genom att se dem för var de är. Bli excellent, bli ingen medelmåtta och låt din förmåga och glädje blir ännu större med just det som du älskar och är bra på.

1 kommentar:

  1. Fantastiska ord, detta ska jag verkliegn försöka tänka på!!
    Kram du kloka kvinna.
    //Kram Ulrika Plessen

    SvaraRadera