fredag 7 september 2012

Det lilla ger det stora!!!


Vi har allt som krävs för att lyckas med det vi tar oss för men vi måste ha ett långsiktigt mål och ett mål som vi verkligen är beslutsamma att lyckas med. Gör inga ryck för att sedan pausa utan var kontinuerlig och konsekvent.

Låt tiden vara din vän. Gör det lilla varje dag för att få det stora längre fram. Gör det enkelt och gör det hela tiden.

Igår skrev jag att det tar 21 dagar att skapa en vana. Idag är det dag 2 och jag ligger bra till. 20 dagar kvar. Det viktiga är att inte ta ut sig första dagen som just var min specialitet några år tillbaka. Jag tycker det mesta är roligt och har varit en sådan (och är lite fortfarande) som går in för det jag gör till 110% från första dagen. Det finns massor med fördelar med detta men den nackdelen som är att man inte alltid håller ända in i  mål. Det jag har lärt mig nu är att ta det lugnt och göra lite varje dag för kontinuiteten tar mig till mitt mål. Ta tex träning. Hur många är det inte som lovar sig själva att börja jogga och första turen så tar de 5 km för det känns mesigt att bara springa 2,5 km. Slutresultatet blir ont i ryggen, träningsvärk eller något annat vilket gör att de inte kan springa dagen efter utan det blir ett uppehåll på 7 dagar till nästa gång. Istället kunde man promenerat 2,5 km 5 dagar isträck och sedan provat att öka på med 2,5 jogging eller 1,5 jogging och 1 km promenad. Ni förstår nog poängen. Ett annat exempel är alla nyårslöften med hälsosam kost eller bantning som många bestämmer sig för. Första dagen så nästan svälter de sig och tredje blir de på dåligt humör och 5:e är de nästan sjuka och frossar då i godis och glass och chips och gräddsåser för att på måndag börja igen. Det blir inget bra långsiktigt resultat. Var sund istället. Ta lagom portioner och ta inte om, drick mycket vatten och ät bara sötsaker 1 dag i veckan. Detta ger ju fantastiska resultat men inte på 2 dagar utan i längden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar